SYS | | 0001277 |
LBL | | -----cz--a22-----n--4500 |
003 | | CZ-PrNK |
005 | | 20240521192749.1 |
008 | | 980429|n|aznnnaabn-----------n-a|a------ |
024 | 7- | $a 0000000108833400 $2 isni |
024 | 7- | $a Q344349 $2 wikidata |
040 | | $a Jaroslav Kunc $b cze $c ABA001 $d ABA001 $d ABE336 $d ABA001 $e rda |
046 | | $f 1870 $g 1937 |
100 | 1- | $a Pekař, Josef, $d 1870-1937 $x historik, pedagog, spisovatel a literární historik |
368 | | $d Prof. $d PhDr. |
370 | | $a Malý Rohozec, Turnov, Česko $b Praha, Česko $c Česko |
372 | | $a dějiny $a literární historie $a literatura |
374 | | $a historici $a literární historici $a vysokoškolští učitelé $a spisovatelé |
375 | | $a muž |
377 | | $a cze |
670 | | $a PNP-LA |
670 | | $a Kinský, Z. R.: Rod Kinských na Chlumci (předmluvu napsal Josef Pekař), 1930 |
670 | | $a www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 21. 11. 2011 $u http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Peka%C5%99 |
678 | 0- | $a Narozen 12. 4. 1870 v Malém Rohozci u Turnova, zemřel 23. 1. 1937 v Praze. PhDr., profesor českých dějin, práce v oboru. |
UUU | | $a Vystudoval historii v Praze, v roce 1895 se stal autorem Českého časopisu historického (ČČH), který později po třicet let redigoval. Byl profesorem a rektorem UK. Jeho zásluhy o vědní obor historie byly oceněny členstvím v České akademii věd a umění (1916), řádným členem Královské české společnosti nauk se stal 9. ledna 1931. |
UUU | | $a Dějinné události se Pekař snažil vykládat důsledně v dobovém kontextu a jako svědomitý historik zdůrazňoval nesourodost představ různých epoch. Byl přesvědčeným vlastencem a všechny velké události hodnotil z hlediska svého národa. Proto se také snažil zbavit české vlastenectví náboženských sporů, jež národu v minulosti podle jeho názoru tolik uškodily. Základním principem Pekařova pojetí dějin byl princip, že historik má pochopit dobu z ní samé, má poznat a procítit jejího ducha. Dějepis dle něj měl mít základ vědecký, avšak přínos historika měl být v procítění a zobrazení dávné doby. |
UUU | | $a NOVĚ - upraveno podle rda |